HMC

Marleen Dobbe (39)

ICT'er met een zorghart

Marleen Dobbe (39)

ICT'er met een zorghart

Hoe ik Functioneel beheerder HIX ben geworden is een leuk en interessant verhaal. Ik ben geen klassiek voorbeeld van een ICT-medewerker die een ICT opleiding heeft gedaan en vervolgens daarna als ICT specialist is gaan werken. Ik heb jaren als doktersassistent gewerkt om er vervolgens achter te komen dat mijn hart eigenlijk (ook) bij ICT ligt.

Ruime ervaring op diverse poli’s

Toen ik na de middelbare school niet werd ingeloot voor de opleiding tot verloskundige, koos ik ‘tussentijds’ voor de opleiding tot doktersassistent, omdat ik die in 2 jaar kon afronden. Omdat ik instroomde in het tweede leerjaar, begon ik vrijwel direct met injecteren. Ik vond het aanraken van een mens al spannend, laat staan er een naald in te steken. Het ‘gewoon doen’ hielp mij over de drempel heen en dat is mij uiteindelijk ook gelukt. Ik moest toen stage lopen in een praktijk waar je alleen maar moest prikken dus dat had ik snel geleerd.

In die tijd zat ik al veel op mijn zolderkamertje uit te zoeken hoe websites werkten. Ik schreef zelfs een klein beetje mijn eigen websites in HTML. Ik was er niet super goed in, maar hoe dat werkte, dat fascineerde mij! Het was een leuke hobby, maar het is nooit in mijn hoofd opgekomen om hier iets mee te doen. Ik wilde uiteindelijk nog steeds verloskundige worden!

Mijn vierde en laatste stage was in Antoniushove. Ik moest daar 3 maanden stagelopen. Ik kreeg toen een fulltime stagebegeleider toegewezen vanuit het ziekenhuis, náást de stagebegeleiders direct op de poliklinieken. Ik heb daar mijn wensen en verzoeken neergelegd over wat ik wilde doen en leren en mijn begeleider luisterde daar ontzettend goed naar. Ik heb toen op de poli’s Interne geneeskunde en Urologie mogen meelopen.

Van grijze muis naar als een vis in het water

Vroeger was ik behoorlijk verlegen en durfde ik niet veel te zeggen of mijn mening te geven. De stages op deze poli’s waren voor mij een zeer belangrijk kantelpunt. Ik was namelijk onderdeel van het team en niet ‘de stagiair’. Ik voelde me een volwaardige kracht en dat voelde heel goed en daardoor kon ik écht groeien. Na deze stages moest ik nog één blok naar school. Ik heb contact gehouden met de collega’s van toen en op aandringen van hen een open sollicitatie gestuurd. Ik ben vrij snel daarna aangenomen als doktersassistent. Het heette toen ‘zwerf-doktersassistent’ of ‘vlinder’. Dat betekende dat ik op alle poli’s ingezet kon worden. Ik kwam uiteindelijk terecht op de Fysiotherapie. Mijn directe collega daar ging weg en ik besloot, op haar aanraden, naar haar plek te solliciteren. En vervolgens ben ik hier 10 jaar de assistente geweest. Ik heb daar al die jaren met heel veel plezier gewerkt en ben daar vervolgens ook volwassen geworden. Ik ben in die tijd bijvoorbeeld op mezelf gaan wonen en HMC voelde voor mij als een tweede thuis. Ik ben gegroeid als zorgprofessional maar vooral als mens!

De omslag naar ICT medewerker

Na lange tijd op de Fysiotherapie werd het tijd voor iets nieuws. Er kwam een vacature vrij op de poli Orthopedie. Daar ben ik aangenomen en daar heb ik ook nog eens 8 jaar gewerkt. Het leuke aan deze baan was dat je als doktersassistent ook regelmatig ingezet werd om deel te nemen aan projecten. Daar zaten ook ICT gerelateerde projecten bij. Denk bijvoorbeeld aan het instrueren in het omgaan met systemen die wij gebruiken. Daar viel ik op met wat ik op ICT niveau eigenlijk allemaal wist en dat was erg leuk. Een collega die ook deelnam aan deze projecten had een jaar eerder de switch naar ICT gemaakt en ik hoorde hoe goed dit beviel.

Er kwam een vacature vrij bij ICT voor Functioneel beheerder HIX en ik besloot de stoute schoenen aan te trekken en er op te solliciteren. Ik moest in het sollicitatieproces testen maken die inzicht gaven over mijn inzichten op ICT niveau. Ik kwam positief uit deze test. Ik ben snel daarna aangenomen en gestart in het team dat zich bezig houdt met ‘Dossiers’. Een dossier is een deel in HIX waarin de arts het consult met de patient vastlegt. Ik startte in dit team tegelijk met 2 collega’s die meer ICT ervaring hadden. Zij hadden niet zelf in de zorg gewerkt en ik wel, dus dat was direct een mooie balans.

HMC is de werkgever waar ik groot en volwassen ben geworden. Daar ben ik de organisatie zeer dankbaar daarvoor. Het voelt als thuis zijn hier. Binnen de organisatie heb ik altijd kunnen zijn wie ik ben en dat is een belangrijk gedachtegoed.

Marleen Dobbe, 39 jaar, Functioneel beheerder HIX

Mijn werk als functioneel beheerder HIX

De werkzaamheden in mijn rol zijn eigenlijk best makkelijk te scheiden. HIX is ons elektronisch patiëntdossier. Hier werken voornamelijk onze zorgprofessionals op de werkvloer mee om alle belangrijke zaken omtrent de patiënt in op te kunnen slaan en in te kunnen zien. Het is aan mij ervoor te zorgen dat deze professionals op een prettige en efficiënte manier met dit systeem kunnen blijven werken.

De scheiding zit hem voor mij in het stukje incidenten oplossen en het implementeren van nieuwe wensen. Dit in mijn geval op het gebied van ‘Dossier’. Bij incidenten kun je denken aan iemand die per ongeluk een verkeerde brief heeft aangemaakt en deze wil verwijderen of een workflow fout waarbij onjuiste gegevens gegenereerd worden of waardoor er mogelijk fouten in het (vervolg van het) proces ontstaan. Het is dan aan mij om te reproduceren en uit te leggen wat er gebeurd is en dit vervolgens op te lossen. Bij nieuwe wensen kun je denken aan nieuwe werkwijzen, andere workflows of aanpassingen van bestaande workflows of meer hoogover verzoeken die ook andere thema’s (kunnen) raken zoals de thema’s ‘Polikliniek’, ‘Kliniek’ of ‘Autorisaties’.

Alle meldingen komen binnen via ons registratiesysteem Topdesk en worden in eerste instantie opgepakt door onze eerstelijns support. Wanneer het om het thema ‘Dossier’ gaat zetten zij het vervolgens door naar ons en pakken wij het vanaf daar verder op en nemen contact op met de melder van het ticket.

Projectmatig (samen)werken

Naast de dagelijkse werkzaamheden word ik ook voor projecten ingezet. Denk aan systeemupdates uitvoeren en het in kaart brengen van de gevolgen en mogelijkheden daarvan, privacy gerelateerde projecten en het optimaliseren en opzetten van dossiers. Daar horen vragen en invulmogelijkheden, verslaglegging naar brief, diagnose complicatie registratie en vertaling naar standaarddocumenten bij. Natuurlijk werk ik ook samen met collega’s uit andere bovengenoemde thema’s. Met hen doe ik thema overstijgende projecten. Soms is dat volledig samen maar ook wel eens in navolging op elkaar. Als er zaken zijn die mijn thema raken maar ook een ander thema raken dan moet je daar zorgvuldig in zijn. Bijvoorbeeld een arts die een bepaalde wijziging of aanvulling aanvraagt waarbij de verschillende thema’s elkaar raken.

Elk specialisme heeft een eigen dossiereigenaar en met hen stemmen wij alles af omtrent de werking en mogelijkheden binnen HIX. Je moet dus continue scherp zijn op wat er gevraagd wordt, wat er kan en of het andere thema’s of zelfs de hele organisatie raakt. Daarom is er ook een brede expertgroep waar wij de belangrijkste wensen en besluitvorming aan voorleggen. En zij bepalen of iets wel of niet doorgezet wordt of uitgevoerd. Dat zijn de kaders waarbinnen ik werk en daarbinnen heb ik de vrijheid om de aanpassingen te doen. We testen alles via een testomgeving en brengen zaken pas naar de live omgeving wanneer alles akkoord is.

Andersom releaset HIX vanuit zichzelf ook. Wij analyseren dan hun releasenotes en bepalen of het informatie is die anderen ook moeten weten.

Wat mijn werk interessant en leuk maakt

Het leuke van mijn werk is dat HIX op dit moment nog voornamelijk maatwerk betreft. Er zit een klein beetje standaard applicatie in maar het is voornamelijk maatwerk omdat elk dossier er anders uit kan zien en elk specialisme anders werkt. Om incidenten goed op te kunnen lossen en de eindgebruikers te kunnen adviseren moet je HIX op je duimpje kennen. Dat heb ik natuurlijk wel even moeten leren. Inmiddels twee jaar verder durf ik wel te zeggen dat ik het behoorlijk in de vingers heb.

Daarbij is de groep waar ik in werk zeer afwisselend. Sommige projecten vragen heel erg om samenwerking, de ene keer met directe collega’s en andere keer weer met indirecte collega’s. We werken in een luxe kantoortuin maar we vragen wel van elkaar de rust te behouden en overleggen in een aparte spreekruimte te doen. We houden erg rekening met elkaar vanuit een positieve vibe. We hebben respect voor elkaar in wat we doen en wat we nodig hebben. We werken met flexplekken dus ik zit elke keer ergens anders en dat vind ik geen probleem. We hebben aparte ruimtes waar je je even kan afzonderen en lekker door kan werken. Ik heb een goede relatie met mijn collega’s en het is gewoon een leuk team. We gaan gezellig met elkaar lunchen en als het lekker weer is gaan we lekker buiten een rondje lopen. Dat is hartstikke fijn.

Ik zit gemiddeld vaker achter een computer maar ik ben in mijn rol en het feit dat we 3 locaties hebben daar wel vaker dan gemiddeld achter vandaan. Ik moet met onze dokters in real life kunnen overleggen. Wensen komen binnen maar dan is het nog steeds mijn invulling. Ik communiceer dan  per email en als het niet duidelijk is, lastig is te laten zien of te groot is van aard dan dring ik aan op een afspraak en soms verzoekt de arts daar zelf toe. Ik vind die overleggen juist wel leuk, dat zorgt voor een prettige afwisseling.

Wat het interessant en uitdagend maakt is dat je continue de vertaalslag moet kunnen maken tussen wensen vanaf de werkvloer en de mogelijkheden binnen het systeem. Daar komt natuurlijk bij dat ik een behoorlijke geschiedenis in de zorg heb dus dat helpt absoluut mee. Ik weet vaak snel en goed waar de eindgebruiker het over heeft of waarom het belangrijk is. Ondanks dat is het goed om bij iedere melding of verzoek ‘de vraag achter de vraag’ te blijven achterhalen. Waarom wil iemand dit nou echt of waarom is het nou belangrijk? Op die manier kun je pas echt goed adviseren en oplossingen doorvoeren. Mijn collega noemt dit ook wel ‘kabouteren’. Zo denk je ook verder dan de meest voor de hand liggende oplossing. Het is daarom belangrijk dat je gestructureerd kan werken maar ook een flexibele werkhouding hebt, maar tegelijkertijd goed je grenzen bewaakt en aangeeft. Niet alles is op hetzelfde moment even belangrijk of haalbaar. Ik moet zeggen dat deze manier van werken en deze gezonde vorm van druk mij goed liggen. Dat maakt dat ik elke dag met veel plezier naar mijn werk ga.

Bij HMC blijven groeien

HMC is de werkgever waar ik groot en volwassen ben geworden. Daar ben ik de organisatie zeer dankbaar voor. Het voelt als thuis zijn hier. Binnen de organisatie heb ik altijd kunnen zijn wie ik ben en dat is een belangrijk gedachtegoed. Of dat nou in de zorg was of nu bij ICT. Twee heel andere werelden maar waarbij je wel ziet dat de organisatie hetzelfde handelt. Er is voldoende ruimte om de dingen op je eigen manier te doen. In je loopbaan maar ook hoe je je werkzaamheden uitvoert. De lat ligt altijd wel hoog en we streven naar de hoogste vorm van kwaliteit. Toewijding, enthousiasme en zorgvuldigheid staan daarin wel centraal. Voor mijzelf maar ook hoe het ziekenhuis is.

Ik timmer aardig aan de weg binnen mijn vakgebied. Tegelijkertijd heb ik heel erg het gevoel dat er nog zoveel te leren valt. HMC staat er voor open dat je jezelf verder ontwikkelt en faciliteert hier proactief in. Dus ik weet zeker dat als ik daar echt werk van ga maken dat die mogelijkheden er zijn. Eerst maar eens in de praktijk nog inhoudelijk sterker worden en dat is leuk en uitdagend genoeg!

Uiteraard houd ik naast mijn werk ook tijd over voor een leuk sociaal leven. Ik woon heerlijk in Mariahoeve waar ik een mobiele fotostudio heb. Dit doe ik samen met mijn zusje. Daarnaast zing ik heel graag in een gospelkoor waar we ook pop-nummers zingen. Thuis zit ik ook regelmatig achter de pc, maar dat is voornamelijk om fotobewerking te doen. Mijn werk neem ik niet mee naar huis! Behalve dan dat ik de meeste ‘briljante’ ingevingen of oplossingen voor problemen vaak heb tijdens mijn wandeling of fietstocht op weg naar huis ;)

Wil jij ook werken bij onze ICT-club?

Heb je naar aanleiding van mijn verhaal interesse om bij onze ICT-club te werken? Bekijk dan onderstaande vacatures en solliciteer. Wij kijken uit naar een kennismaking met jou! Staat jouw gewenste vacature er (nog) niet tussen? Maak dan een job-alert aan.

Er zijn geen passende vacatures gevonden