HMC

Pascal Beij

ICT professional die continue verandering omarmt

Pascal Beij

ICT professional die continue verandering omarmt

Als ik terugkijk op mijn jeugd, mijn studiejaren en mijn werk bij HMC dan kan ik best zeggen dat ik naar aanleiding van een hobby en verregaande interesses in ICT een bijpassende opleiding ben gaan volgen en na deze opleiding ook in dit vak ben gaan werken. Het is erg leuk dat je werk kan doen waar ook je persoonlijke interesses liggen!

Van hobby, naar opleiding naar carriere

Voordat ik met mijn mbo opleiding begon was ik al veel met computers bezig. Zo haalde ik pc’s uit elkaar en zette ik deze weer in elkaar. Ik zat veel op een forum voor mensen die computerproblemen hadden en daar gaf ik ze gratis advies. Dat vond ik altijd erg leuk om te doen. Ik heb de opleiding mbo Systeembeheerder gevolgd in Leiden. Dit was een leuke inhoudelijke opleiding en ik heb er veel aan gehad.

Voor mijn gevoel was ik nog niet uitgeleerd en daarom besloot ik direct verder te gaan met de hbo opleiding System en Network Enginering (tegenwoordig hbo ICT). Ik werd opgeleid in vrijwel alle facetten binnen ICT, denk aan Network, Linux, Serverbeheer en Security. En Security trok mij toen al het meeste. Tijdens mijn studie ben ik in de vorm van een bijbaan bij HMC gaan werken. Eerlijk gezegd had ik toen niet per se de ambitie om in een ziekenhuis te gaan werken, ik neigde meer naar de zakelijke markt. Maar er lagen mooie uitdagingen op ICT gebied klaar en ik had eigenlijk best zin om hier mijn tanden in te gaan zetten.

Verder specialiseren bij HMC

Het mooie van de hbo opleiding die ik heb gevolgd is dat je je daarna goed verder kan specialiseren. Dit door middel van het volgen van trainingen en het behalen van certificaten. HMC heeft mij deze ruimte altijd gegeven. Omdat mijn expertise bij Security ligt ben ik nu bezig met de training ‘OSCP’ (Offensive Security Certficied Pentester). Als ik deze succesvol heb afgerond kan ik straks zogeheten PEN-testen gaan afnemen. Ik heb er nu al zin in! Ik ben nog lang niet uitgeleerd en dat is inherent aan dit vak. Ik houd daar wel van.

HMC is voor mij een goede werkgever omdat het een meedenkende en meewerkende organisatie is. Zij staat open voor de ontwikkeling van de medewerker. Met elkaar maken we de vertaalslag van de organisatieontwikkelingen en de aanpassingen binnen ons werkveld. HMC staat voor opleiden en doorontwikkeling van de medewerker. En ik word goed gefaciliteerd om mijn werk op mijn manier te kunnen en mogen doen.

Begonnen op de Servicedesk

Toen ik hier net kwam werken was er een behoorlijke achterstand op ICT gebied. Denk aan verouderde applicaties, hardware en niet gescheiden omgevingen. Er moest nog een stuk geharmoniseerd worden. Drie jaar geleden ben ik bij het team ‘Beheer’ begonnen. Net na de fusie waren er veel open eindjes en dat trok mij enorm. Waar mijn collega’s dachten ‘mij niet gezien’, dacht ik ‘te gek’. Ik heb op afstand veel vragen kunnen beantwoorden en problemen kunnen oplossen. Zo kreeg ik veel vragen over het gebruik van HIX (ons elektronische patiëntdossier). Alle foutmeldingen analyseerde ik en registreerde in ik ons registratiesysteem Topdesk.

Ik vind nu nog steeds wat ik toen ook vond. Namelijk dat als iemand mij belt voor een bepaald probleem dat dat correct opgelost moet worden en het liefst direct. Zo keek ik veel mee met de eindgebruiker door hun schermen over te nemen en reproduceren wat er mis ging. Het waren voornamelijk serieuze meldingen maar je krijgt ook wel eens grappige vragen door zoals tijdens een WK voetbal, dat een stream niet werkt en hoe dat kan. Vanuit beheerders perspectief was het het meest spannend wanneer een hele gehele groep niet (volledig) kon werken, zoals traagheid van (meerdere) systemen of grote applicaties die vastlopen. 

Niet iedereen ziet wat ik doe, maar als ze naar het grote geheel en het vervolg kijken dan zien en merken ze de verbetering. Het is leuk om mensen te kunnen overtuigen, te laten wennen aan iets nieuws en uit te leggen waarom veiligheid binnen de systemen ongelooflijk belangrijk is.

Pascal Beij, Technisch Beheerder ICT Server & Storage

Mijn werk als ICT Beheerder

Mijn rol als ICT Beheerder kun je zien als een tweedelijns expert op het gebied van Security. Samen met mijn tweedelijns collega’s hebben wij korte lijnen met de Servicedesk. In het kort ben ik bij alles betrokken wat naar VMWare (omgeving waar meerdere virtuele machines op draaien) of andere vormen van virtualisatie ruikt. Denk hierbij aan werkstations en servers. Van mij wordt verwacht dat ik incidenten oplos en projecten begeleid en afrond die met security te maken hebben, maar ook dat ik verbeteringen signaleer voor onze ICT infrastructuur. Deze initiatieven komen via mijn coördinator bij mij terecht maar ook zeker andersom. Ik ben betrokken bij grote projecten vanuit onze PMO (Project Management Organisatie). Deze groep analyseert grote ICT gerelateerde projecten en keurt deze goed of af. Het is erg leuk om dit van dichtbij mee te maken en een rol te hebben in deze grote projecten.

Wat betreft de dagelijkse werkzaamheden kijk in de ochtend of er incidenten zijn aangemeld via Topdesk, controleer ik mijn mail en prioriteer ik mijn werkzaamheden. Daarna ga ik de projecten waar ik mee aan de slag moet (verder) oppakken. Dit zijn voornamelijk wijzigingen waarbij je in kaart brengt hoe deze vernieuwingen er uit moeten komen te zien, wat het technisch moet kunnen en wat de bijkomende risico’s zijn. Denk hierbij aan high level designs (globaal van aard, wat gebruiken we en wat moet het overal kunnen?) en low level designs (echt de inhoud qua techniek). Projecten kunnen klein zijn zoals kassasystemen inrichten in de restaurants, middelgroot zijn zoals migraties en harmonisaties en groot zijn zoals VMware of firewall gerelateerde projecten.

Ik werk in een 24/7 omgeving waarbij continue verandering centraal staat. Dat vind ik lekker en daar ga ik goed op. Ik vind het echt heel leuk om deze projecten te doen, mijn hersenen te gebruiken en het design bedenken.

Professionele teams en een goede sfeer

Toen ik binnenkwam waren er kleinere teams en was het werk veel vlakker. De teams zijn gegroeid en veel professioneler geworden. Zo is de monitoring aanzienlijk verbeterd. We gebruiken nu bijvoorbeeld SCOM (monitoring waarbij we inzichtelijk hebben of bepaalde waardes stijgen of dalen), kunnen we trends ontdekken en hebben we inzichtelijk wanneer het druk of rustig is. Afdelingen die veel data gebruiken hebben we nu ook in kaart. We hebben nu gewoon de feiten op tafel.

Het professioneler zijn zie je ook terug in ons aannamebeleid. Vooral in wat mensen kunnen en waar hun expertise ligt. Inwerken duurt een stuk korter omdat ze vaak kennis hebben van de technieken die wij gebruiken en de technische kennis en ervaring die zij zelf bezitten. We zijn een hecht team, iedereen staat voor elkaar klaar en we helpen elkaar. We tillen elkaar naar een hoger niveau, we delen onze kennis graag met elkaar en we maken daar graag gebruik van. Samenwerking is zeer kenmerkend voor het werk dat ik doe. Door het werken in teams ben je met z’n allen bezig met één project of één taak. Met elkaar zorg je voor verbetering van een ICT onderdeel.

Zelf ben ik ben geen ‘code klopper’ en (Powershell) scripts schrijven doe ik niet maar collega’s doen het wel en zijn daar ook sterk in. Maar ik analyseer deze codes wel en ik kan ze uitlezen en begrijpen. Privé heb ik vroeger wel veel met Linux gedaan en ik weet bijvoorbeeld goed hoe je een website neer moet zetten. Maar in mijn dagelijkse werk zet ik deze expertise niet in.

Trots op het werk en de toekomst van het vak

Ik ben erg trots op mijn werk en ik haal er veel voldoening uit. Het is zeer resultaatgericht en het voelt voor mij als dankbaar werk. Niet iedereen ziet wat ik doe, maar als ze naar het grote geheel en het vervolg kijken dan zien en merken ze de verbetering. Het is leuk om mensen te kunnen overtuigen, te laten wennen aan iets nieuws en uit te leggen waarom veiligheid binnen de systeem ongelooflijk belangrijk is. Ik kan heel trots zijn als ik een groot project afrond of iets waar ik een lang tijd mee bezig ben geweest en wat uiteindelijk goed blijkt te werken. Zo ben ik trots op het afronden van ons firewall project. We hebben een totaal nieuwe firewall en bijbehorende infrastructuur geïmplementeerd. Waarbij we bij het deel naar het internet hebben toegevoegd en geharmoniseerd. Het doel van die nieuwe technieken is dat je alles eenvoudiger en sneller kan doorvoeren met hetzelfde niveau aan veiligheid.

Alles wordt steeds makkelijker te beheren maar het wordt ook breder omdat steeds meer geautomatiseerd wordt. Dat zie je ook in de zorg die wij als ziekenhuis verlenen. Alles wat we bedenken als ziekenhuis heeft een ICT component of is ergens gekoppeld aan een systeem of moet ergens geregistreerd worden. Hierdoor heb ik wel een baanzekerheid tot aan mijn pensioen. Voor de patiënten verandert het ook, zoals een eigen patiëntenportaal en straks natuurlijk E-health (bijvoorbeeld armbandjes die zaken meten en doorgeven aan een arts en beeldbellen). Ik vind het mooi om bij de die toekomst betrokken te zijn en de veiligheid voor de organisatie en de patiënt te waarborgen. Het is te gek om te zien waar het naar toe gaat en dat ik aan daar een prominente rol in kan spelen.

De ICT wereld is daarin wel een fantastische wereld. Zo worden er nieuwe dingen door anderen bedacht die ik zelf niet kon bedenken en daar kan en mag ik vervolgens dankbaar gebruik van kan maken. Het is niet mijn doel om dat ook zelf te kunnen maar het is wel leuk als andere vakgenoten vervolgens weer iets van jou kunnen leren.

Een goede ICT beheerder moet in mijn ogen een échte teamplayer zijn, veel technische kennis hebben en een goede visie op het vakgebied hebben. Altijd een scherp oog hebben met alles wat met veiligheid te maken heeft. Je moet menselijk zijn en staan voor de samenwerking. Veel delen met elkaar, kritisch op je eigen werk en van anderen zijn en fouten durven maken, deze toe durven geven en zelf kunnen oplossen. En vooral niet snel in paniek raken wanneer er iets mis gaat en vertrouwen op je eigen kennis en ervaring. Natuurlijk zijn er wel eens grote incidenten en dan moeten de schouders er even goed onder maar ik zie het liever als een grote uitdaging dan een stressvolle situatie.

Groot social leven in Leiden

In mijn privéleven ben ik veel in het centrum van Leiden te vinden. Ik woon daar samen met mijn vriendin en ik spreek veel met vrienden af. Ik heb gestudeerd in Utrecht en ik heb daar ook veel vrienden. Ik doe nog wel eens LAN party’s met vrienden en we gaan gezellig uit en biertjes drinken. Ik doe veel voor de studentenvereniging van mijn vriendin, zo onderhoud en beheer ik de website. Maar ik beheer meerdere websites. Een lekker social leven dus!

Wil jij ook werken bij onze ICT-club?

Heb je naar aanleiding van mijn verhaal interesse om bij onze ICT-club te werken? Bekijk dan onderstaande vacatures en solliciteer. Wij kijken uit naar een kennismaking met jou! Staat jouw gewenste vacature er (nog) niet tussen? Maak dan een job-alert aan.